حصیر بافی

حصیربافی در شمال ایران

حصیربافی در شمال ایران

باور کنید یا نه، یکی از اولین آفریده های انسان حصیر بود. نمونه های تاریخی به دست آمده از مناطق بین النهرین و آفریقا نشان می دهد که اولین مردمان این مناطق از نی و گیاهانی که در باتلاق ها می روید برای بافتن حصیر و سایبان استفاده می کردند. کشور ما در کنار کشورهایی مانند ژاپن، کره و مکزیک یکی از شانزده کشور تولید کننده حصیر به خصوص حصیر بافته شده سنتی است.

سابقه تولید محصولات حصیری در ایران نشان می دهد که در گذشته استفاده ایرانیان از محصولات حصیری منحصر به فرش نبوده و در گذشته ایرانیان ظروف حصیری نیز تولید می کردند.

همانطور که قبلاً گفتیم حصیربافی یکی از کارهای زیبا و جذابی است که از بافت الیاف گیاهی انجام می شود و یکی از منابع اشتغال و درآمد مردم مناطق شمالی ایران است. برای آشنایی بیشتر با هنر حصیربافی در شمال ایران با ما همراه باشید.

حصیرسازی در کدام روستاهای شمال ایران رایج است؟

یکی از مراکز اصلی تولید حصیر در شمال ایران و حتی کل کشور، استان گیلان است. بسیاری از روستاهای گیلان نقش مهمی در تولید سبد دارند که روستای فشتکه بیشترین نقش را در تولید این محصولات دارد. با اجاره ویلا در شمال می توانید حصیری های تولید شده در این روستاها را ببینید و با خرید آنها از روستاییان حمایت کنید.

فرآیند تولید محصولات حصیری:

شاید این موضوع جالب و عجیب باشد اما باید بگویم نحوه تولید محصولات حصیری در مناطق مختلف ایران تفاوت های زیادی با یکدیگر دارد. یکی از این تفاوت های مهم، تفاوت در مورد استفاده در ساخت محصولات حصیری بسته به آب و هوا است. علاوه بر تفاوت های زیادی که در محصولات حصیری ایرانی وجود دارد، نقطه مشترک تولید این محصولات جذاب، بافت تاروپودهای الیاف حصیری است.

فرآیند ساخت محصولات حصیری یک فرآیند ساده اما ظریف توسط مردم شمال است که با ابزارهای دستی بسیار ساده به شکل توری و مارپیچ بافی متمایز می شود.

حصیربافی در شمال ایران از چه وسایلی استفاده می شود؟

به طور کلی حصیربافی در شمال ایران به دو صورت انجام می شود:

      1- فرش دستباف:

معمولاً مردم بومی شمال ایران از این روش استفاده می کنند. حصیرهای دست ساز از ابزارهای ساده ای مانند داس، قیچی و چاقو، ابزارهای سوراخ کننده ساده مانند درفش و ابزارهای خیاطی ساده مانند سوزن استفاده می کنند.

2- فرش ماشینی:

این روش برای تولیدات بزرگ استفاده می شود. روش بافت فرش بافته شده بسیار شبیه به بافت فرش است.

برای این نوع بافت، دستگاه حصیر بافی روی زمین یافت می شود. بدین ترتیب که ابتدا قاب حصیر به صورت ستون‌ها و مقطع در لایه‌ای از الیاف چهار گوش بسته می‌شود و سپس چوب‌هایی در دو اندازه این ظرف ایجاد می‌شود و ستون‌ها با شکست چوب بیرونی فوقانی منبسط می‌شوند. ، که بالای کار است، روی کار قرار می گیرد و درخت زیر آن – زیر کار.

در روش بافت ماشینی با تولید الیاف طبیعی حصیر به دست می آید و سپس الیاف تابیده شده برای بافت مثلاً قالی بافی بعد از بافت آماده می شود.

ابزارهای رایج در بافت حصیر:

       لوتو: لوتو وسیله ای است که در حصیر بافی برای بافتن الیاف حصیر استفاده می شود.

       دوک: دوک در حصیربافی وسیله ای است که برای نخ ریسی استفاده می شود.

       عاجله: عاجله یکی دیگر از وسایل کاربردی در حصیربافی است که از آن برای چیدن نخ ها به صورت پرکننده روی هم استفاده می شود تا الیاف حصیر را دوباره بچرخانند.

       پلار: شانه حصیر قطبی یا بافته، وسیله ای چوبی است که از یک سری سوراخ تشکیل شده و برای بافتن الیاف حصیر استفاده می شود.

در مناطق شمالی از چه گیاهانی برای حصیربافی استفاده می شود؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم معمولاً در بافت حصیر در مناطق مختلف ایران به دلیل نوع ماده ای که برای بافت حصیر استفاده می شود تفاوت هایی وجود دارد. در نواحی شمالی ایران از کلوشا (ساقه برنج) و ساقه نی باتلاقی برای بافت حصیری استفاده می شود.

با توجه به افزایش تولید حصیر در مناطق شمالی ایران، بسیاری از مردم شمال کشور علاوه بر مواد معمولی که برای ساخت حصیر استفاده می شود، از مواد دیگری که در مزارع خود پرورش می دهند، استفاده می کنند. از انواع این ماده در تولید حصیری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

       سوف: نوعی نی وحشی است که معمولاً در باتلاق های شمال ایران می روید و ظاهری سوزنی مانند دارد. این نوع نی را پس از بریدن از ریشه به صورت دسته ای در معرض آفتاب قرار می دهند تا خشک شود و رنگ مناسبی به خود بگیرد تا بتوان از آن در ساخت حصیری استفاده کرد. سوف معمولا در پارچه کف ماشینی استفاده می شود.

       کنف: گیاهی است که معمولاً برای حصیر بافی استفاده می شود و کاربرد دیگری ندارد. زمانی که ساقه و برگ شاهدانه زرد شد، برای برداشت مناسب خواهد بود.

چند روز پس از برداشت و خشک شدن گیاه، مجدداً آن را در آب حوض یا باتلاق قرار می دهند تا پوست آن را جدا کرده و به منظور استفاده از آن استفاده کنند.

پس از برداشتن پوست کنف، گیاه را دوباره خشک می کنند و سپس از الیاف آن برای پارچه های زیر دستگاه استفاده می کنند.

       لی یا گالی: نوع دیگری از نی باتلاقی وحشی است که در تولید سبد فروشی از جمله حصیر استفاده می شود.

 
 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *